Allmänna resevillkor för paketresor – Studentresor (Studentlife Sweden AB)

Org.nr: 559358-2330

Adress: Tågagatan 44, 254 30 Helsingborg

E-post: info@studentresor.se

Telefon: 010-430 02 39

För resor som bokas via Studentresor gäller Svenska Resebyrå- och arrangörsföreningens

(SRF) allmänna villkor för paketresor (28 juni 2018) samt dessa särskilda villkor. De särskilda

villkoren tar hänsyn till resans karaktär, till exempel studentresor med specifika transporter,

boendeformer och aktivitetsupplägg.

De allmänna och särskilda villkoren utgör tillsammans ett bindande avtal mellan dig som

resenär och Studentlife Sweden AB ("Studentresor").

1. Avtalet

  • Bokningen är bindande först när du fått en skriftlig bekräftelse via e-post.

  • Huvudresenären är den person som bokar resan och ansvarar för hela bokningen.

  • Resenär under 18 år måste ha målsmans godkännande.

  • Du ansvarar för att kontrollera att bokningsbekräftelsen och resehandlingar är korrekta.

  • Studentresor förbehåller sig rätten att justera preliminära tider för avresa och hemkomst.

2. Pris och betalning

Pris anges inklusive skatter och obligatoriska avgifter.

Betalningsvillkor:

  • Anmälningsavgift: 25% av totalbeloppet, betalas inom 10 dagar från bokning.

  • Slutbetalning: senast 30 dagar före avresa.

  • Bokningar närmare än 40 dagar innan avresa ska betalas i sin helhet inom 3 dagar.

3. Avbokning

Avbokningsavgifter:

  • Fram till 40 dagar före avresa: 30% av totalbeloppet

  • Från 39 dagar före avresa: 100% av totalbeloppet

  • Avbokning ska ske skriftligen från huvudresenären.

4. Överlåtelse av bokning

  • Bokningen kan överlåtas till annan person senast 7 dagar innan avresa, mot en administrativ avgift.

  • Både överlåtare och ny resenär är solidariskt ansvariga för betalning.

5. Ändringar och inställningar

  • Studentresor har rätt att göra mindre ändringar i resans innehåll utan kompensation.

  • Vid väsentliga ändringar (ex. avresedatum, destination, eller över 8% prishöjning) erbjuds kunden alternativ eller full återbetalning.

  • Resan kan ställas in vid för få deltagare. Information ges enligt lag:

  • Senast 20 dagar före avresa om resan varar >6 dagar

  • Senast 7 dagar före vid 2–6 dagar

  • Senast 48 timmar före vid <2 dagar

6. Ansvar

  • Studentresor ansvarar för att hela paketresan genomförs enligt avtal.

  • Om något blir fel ska vi få möjlighet att åtgärda detta inom rimlig tid.

  • Vid force majeure (t.ex. pandemi, naturkatastrof, krig) kan resan ställas in utan rätt till skadestånd.

7. Reklamation

Fel ska reklameras snarast, helst på plats.

Studentresor har rätt att försöka åtgärda problemet innan kompensation kan bli aktuell.

8. Resenärens ansvar

  • Du ska följa anvisningar från reseledare och boendepersonal.

  • Du ansvarar för att ha giltigt pass, visum (om tillämpligt) och försäkring.

  • Störande beteende, skadegörelse eller brott mot regler kan leda till att du avvisas från resan utan återbetalning.

9. Hjälp under resan

  • Vi hjälper dig vid problem under resan, t.ex. vid sjukdom, förlorade dokument eller andra akuta situationer. Kontakta vår jour vid behov.

    10. Tvist

  • Tvister försöks lösas i första hand mellan parterna.

  • Du kan vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) eller EU:s onlineplattform för tvistlösning.

Studentresor drivs av Studentlife Sweden AB.

Vi tillhandahåller resepaket för unga och studenter till utvalda europeiska destinationer. Genom att boka med oss godkänner du dessa villkor.

Senast uppdaterade: [2025-07-24]